I det følgende har jeg sammenfattet min tilgang til organisationspsykologi, med basis i mit teoretiske fundament og praktiske erfaring.
Organisationer er komplekse systemer, sammensat af grupper og individer, som handler både bevidst og ubevidst. De opgaver organisationen arbejder med, påvirkes af de følelser der er hos organisationens medarbejdere og omvendt.
Meningsskabelsen er væsentlig for at organisationer lykkes med deres vision og mission. Det er vigtigt for den enkelte medarbejder at forstå hvilken opgave, der arbejdes på og hvorfor. Hvis meningsskabelsen ikke er til stede, overlades den enkelte medarbejder til at skabe sin egen meningsforståelse hvilket ikke altid er til gavn for fællesskabet.
Kreativitet er nødvendig for at løse opgaver i en kompleks verden. Det kræver, at vi føler os trygge ved at dele vores egne ideer og kan være modtagelige for andres input og samtidig stå ved, hvad vi selv mener.
Magt og autoritet er en naturlig del af en organisation. Vi bør tale om magt og autoritet, både den formelle og uformelle, fordi det kan hjælpe os til at forstå, hvordan vi påvirker hinanden.
Roller er vigtigt for samarbejdet i en organisation og er tæt knyttet til magt og autoritet. Vi har både formelle og uformelle roller. Hvis de formelle roller er uklare, kan det medføre usikkerhed og besværliggøre samarbejdet i organisationen.